Jakie są niezbędne cechy, aby być liderem?
Dziś, gdy sytuacja jest skomplikowana zarówno dla pracowników, jak i dla menedżerów, od lidera biznesowego oczekuje się więcej niż w sytuacji pokojowej. Zostanie przedsiębiorcą oznacza założenie kapelusza lidera. Stawanie się doskonałym liderem jest dla jednych wrodzone, dla innych wyuczone. Przekazywanie chęci osiągnięcia wyznaczonych celów jest zadaniem długoterminowym. Oto dziewięć podstawowych cech, które trzeba posiadać, aby być dobrym liderem.
1. Jasno określ swoje cele.
To Ty ogłaszasz cele i uruchamiasz projekty. Dobry lider musi być w stanie zrobić to w prosty i skuteczny sposób, tak aby jego współpracownicy mogli podążać za nim. Bądź jasny i zwięzły w swoim planie ataku. Cel, który jest zrozumiały od samego początku, zostanie osiągnięty szybciej i w sposób, jakiego się spodziewałeś. Lider musi pozostać dobrym mówcą publicznym, wykorzystującym sztukę przekazu ustnego do komunikowania pomysłów podczas spotkań z pracownikami. Wielcy przywódcy są prawie zawsze wielkimi upraszczaczami, którzy potrafią przeciąć dyskusję, debatę i troskę, aby zaproponować rozwiązanie, które każdy może zrozumieć.
Przywództwo polega na wznoszeniu wizji osoby na wielkie wyżyny, podnoszeniu wydajności osoby do wyższych standardów, budowaniu osobowości, która znosi swoje zwykłe ograniczenia.
2. Wspieranie autonomii.
Jeśli zostaniesz liderem, to dlatego, że Twoje pomysły i sposób pracy przynoszą efekty. Pamiętaj, że dobry lider nie narzuca i pozostawia miejsce na autonomię. Aby docenić swoich pracowników, nadaj im uprawnienia, tak aby każdy z nich stał się częścią silnika firmy, a nie jej kalką.
Gdy patrzymy w przyszłość, w następnym stuleciu, liderami będą ci, którzy dają innym siłę.
3. Nawiązanie relacji opartej na zaufaniu.
Przede wszystkim lider musi stworzyć klimat zaufania między sobą a swoimi kolegami z zespołu. Uwagi i wątpliwości należy wyrażać bez obaw, jeśli są one konstruktywne i pomagają w rozwoju projektu. Aby to osiągnąć, niezbędna jest pokora, która skłoni pracowników do rozmowy z Tobą. Dobry lider potrafi czasem zadać sobie pytanie i przyjąć radę. Dobra komunikacja zawsze prowadzi do dobrego zrozumienia, a co za tym idzie do większych szans na sukces Twoich projektów.
4. Utrzymanie samokontroli.
Prowadzenie zespołu, realizacja projektów, zarządzanie napięciami: wszystkie te elementy mogą przytłoczyć przedsiębiorcę. Dobry lider musi kontrolować siebie i swoje emocje, aby zawsze widzieć rzeczy jasno. Niepozwalanie na to, by złość wzięła górę, odsuwanie wątpliwości i lęków oraz radzenie sobie ze stresem wymaga znacznej i ciągłej pracy nad sobą. Lider ma pewną prezencję, która wzbudza zaufanie i skłania ludzi do podążania za nim.
Wyzwaniem przywództwa jest bycie silnym, ale nie twardym; bycie uprzejmym, ale nie słabym; bycie śmiałym, ale nie tyranizującym; bycie rozważnym, ale nie leniwym; bycie pokornym, ale nie nieśmiałym; bycie dumnym, ale nie aroganckim; posiadanie poczucia humoru, ale nie głupoty.
Rób to, co uważasz za słuszne w swoim sercu, bo i tak zostaniesz skrytykowany.
5. Bądź graczem zespołowym.
Lider wie, że nie może odnieść sukcesu w pojedynkę. Dlatego też promuje spójność zespołu i dostosowuje się do profilu każdej osoby. Naciska na pracowników, aby dawali z siebie wszystko, jednocześnie ucząc się razem z nimi. Prowadzi poprzez zachęcanie członków zespołu do wzajemnego wsparcia.
Wielki człowiek przyciąga najlepszych ludzi i wie, jak ich ze sobą związać.
6. Stawanie się wzorem do naśladowania.
Lider nie wymaga tego, czego sam nie osiągnął. Jeśli wymagasz od swoich pracowników dyscypliny, punktualności i determinacji, musisz być w stanie sam je stosować w praktyce, aby dawać przykład.
Skuteczny lider jest przykładem nie tylko w tym, co mówi, ale przede wszystkim w tym, co robi, ponieważ jego działania mają znacznie silniejszy wpływ niż to, co mówi. Jesteś wzorem do naśladowania nie tylko przez swoją postawę, ale także przez wartości, które przekazujesz. Te wartości muszą reprezentować Twoją firmę.
Człowiek, który chce prowadzić orkiestrę, musi odwrócić się od tłumu.
7. Bądź pasjonatem.
Lider kocha to, co robi. Pozostają skupieni na swoich celach i wkładają w to całą swoją motywację. Mimo trudności i stresu, nie poddaje się. Aby zrealizować swój projekt, musi włożyć w niego całą swoją dobrą wolę. Jego pasja i wytrwałość pozwolą mu zrealizować swoje pomysły. Będąc pasjonatem w ten sposób przekazujesz pracownikom swoje pragnienie sukcesu, co może tylko poprawić ich pracę.
8. Pozostań kreatywny.
Kreatywność pozostaje cechą niezbędną dla lidera. Niedopuszczanie do rutyny i poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań sprawia, że zawsze trzeba mierzyć wyżej. Lider musi zaszczepić ten stan umysłu swoim pracownikom, tak aby dawali z siebie wszystko.
9. Bądź tym, którego zawsze chciałeś spotkać.
W ciągu swojego życia prawdopodobnie miałeś do czynienia z kilkoma liderami i wyrobiłeś sobie własne zdanie na temat „dobrego lidera”. Teraz ty jesteś na jego miejscu. Zadaj sobie pytanie, czy posiadasz cechy lidera swoich marzeń? Twoja wizja dobrego lidera powinna być taka jak Ty, wykorzystywać swoje umiejętności, aby przewodzić w najlepszy możliwy sposób